Winter groep 1/2 B

Na de kerstvakantie komt altijd ons thema ‘winter’. Toen de vakantie, 7 januari, voorbij was, hadden we nog geen sneeuw.

De kinderen zijn wel hard aan het werk. Het was eerst wennen, want de groepen zijn gesplitst. We waren de eerste dag met 12 leerlingen. Soms waren sommige kinderen zoek en dan zaten ze in de andere groep. Dat waren ze namelijk gewend. Inmiddels weet ieder kind zijn vaste plekje en worden het gezellige winterweken.

In de eerste week gingen de kinderen vuurwerk maken met wasco, zwarte verf en daarna krassen. Ze hadden een knutselopdracht om een pinguïn te maken. We hebben onze huishoek omgebouwd tot een ijshoek met een iglotent en gezellig vuur. Verder kunnen de kinderen vissen vangen, net als op de Noordpool.

In de bouwhoek kunnen ze iglo’s maken van blokken.

We hebben een bieb op school en het was weer onze beurt om boekjes uit te zoeken. Deze mogen wij dan lekker lezen als we daarvoor kiezen tijdens spelen en werken als klaar-opdracht. Na het eten en drinken mogen wij ook boekje ‘lezen’. De juf leest ook wel eens een boekje voor.

We hebben sneeuwpoppen gemaakt van wit papier dat de kinderen eerst moesten scheuren en daarna opplakken. De hoed, sjaal, wortel en bezem horen erbij. Verder hebben ze kristallen gemaakt.

En toen was het dinsdag 22 januari. Er lag sneeuw!

In de 3e week gingen we vogelhuisjes maken. We gingen zelf een vogelhuisje maken met stroken op plat vlak. Het was een samenwerkingsopdracht waarbij de kinderen moesten overleggen wie wat ging doen.

Maar we hebben ook met z’n allen een groot vogelhuis gemaakt en die gaan we in de tuin neer zetten, zodra de grond niet meer bevroren is! We hebben heel goed samengewerkt: 1 groepje is gaan schuren, 2 groepjes pinda’s rijgen, 2 groepjes beitsen. Daarna is de juf ons gaan helpen met schroeven. 

Inmiddels zijn er 3 nieuwe leerlingen bij ons in de klas gekomen en zijn we een leuke groep van 15 leerlingen.

Koning en Koningin

De kinderen van groep 1/2 hadden dinsdag een workshop: op je lijf geschreven.

Ze hadden eerst warming-up oefeningen om later het verhaal te kunnen spelen.

Het ging over......

De koning en de koningin zaten op hun troon. De koningin was erg verdrietig en de koning wist niet wat hij moest doen om haar op te vrolijken. Hij bedacht van alles.

Als eerste liet hij de muzikanten bij zich komen. Deze muzikanten speelden een leuk liedje voor de koningin. Heel even moest de koningin lachen, maar daarna weer huilen. De muzikanten waren teleurgesteld dat het niet gelukt was om de koningin op te vrolijken.

Daarna kwamen de dansers. Deze dansers dansten heel mooi en het was een leuke voorstelling. Heel even moest de koningin lachen, maar daarna weer huilen. De dansers waren teleurgesteld dat het niet gelukt was om de koningin op te vrolijken en liepen treurig weg.

Vervolgens mochten de clowns komen. Deze clowns gingen kunstjes maken en voor de grap kietelden ze de koningin onder haar kin. Heel even moest de koningin lachen, maar daarna weer huilen. De clowns waren teleurgesteld dat het niet gelukt was om de koningin op te vrolijken en liepen treurig weg.

Als laatste kwamen opeens de muizen. Die muizen gingen rondom de troon van de koning en koningin lopen en ze gingen heel hard piepen. De koning schrok zo hard dat hij op de stoel ging staan. Hier moest de koningin nog het hardst om lachen. Zo was de koningin weer heel erg blij.

De koning en de koningin leefden samen nog erg gelukkig.

Kijk voor de foto's in het album die erbij hoort: 'Koning en koningin'

Gelukkig nieuwjaar

De groepen zijn gesplitst.

We hebben nu groep 1/2 A en groep 1/2 B

De kinderen van groep 1/2 B hebben zin in het jaar 2019. 

We hebben 'geproost'  met een lekker stukje cake.

De foto is genomen door onze leerling en geweldige fotograaf M.D.

Kerst

Een koning is geboren, een koning een koning

Een koning is geboren, heb je het al gehoord??

Na de drukke periode van Sinterklaas gaan we richting kerst. We vertellen over de verhalen van Zacharias, Elisabeth en Johannes. Verder hebben we het over Jozef en Maria en de geboorte van Jezus. 

Met kerst hebben wij een kerstboom in de klas en gaan we het heel gezellig maken met lichtjes en een sfeerhaard. We werken hard, spelen veel en leren weer nieuwe dingen 

In de huishoek hebben we het nu omgebouwd naar de kerststal. Hier staat een kribbe en we is een slaapplek voor Jozef en Maria. In de bouwhoek zien we de kinderen steeds meer ruimtelijke bouwwerken maken. Ze maken een stal, maar ook een huis, torens etc. Verder spelen ze veel met de werkbank en het gereedschap dat ze van sinterklaas gekregen hebben. 

Verder maken we kerstbomen op verschillende manieren. We hebben een hoek met kerstboom verven op A3 papier, een dennenappel groen verven en met crêpepapier de kerstballen maken van propjes. We maken kerstbomen met stempels en stroken, om te vouwen. Verder kunnen we ook een kerstkaart maken om die op te sturen.  

We leren weer veel tijdens de methode lesjes, zoals bij rekenen de primaire kleuren die we kunnen mengen tot andere kleuren. We leren dat er verschillende kleurtinten zijn van 1 kleur. We gaan verder met tellen en kunnen al beter vertellen waar bever(methode Onderbouwd) staat bij de kerstboom om zo de begrippen voor, achter, naast, boven, onder, links, rechts en nog veel meer te snappen. 

Bij taal gaan we met Arie de letterkanarie (methode Onderbouwd) de letters b oo m en zo krijgen we het woord boom. We gaan weer hakken en plakken met de apen(methode Onderbouwd). Verder komt Ed met de rijmpet op bezoek om te rijmen. En zo hebben we nog veel meer lesjes. 

Nu is de periode voorbij en hebben we bijna kerstvakantie. We gaan 2 weken niet naar school. We gaan dan gezellig kerst vieren, vuurwerk afsteken met oud en nieuw, maar vooral heel veel uitrusten. We zien elkaar weer op maandag 7 januari 2019. 

De kinderen en de juffen van groep 1/2 wensen u en de familie een vrolijk kerstfeest en een gelukkig nieuwjaar!


 

Sinterklaasviering 5 december

Sinterklaas

Sinterklaas kapoentje 
gooi wat in mijn schoentje, 
gooi wat in mijn laarsje 
Dank u, Sinterklaasje. 

Ons lokaal is weer helemaal in de sint sfeer. De kinderen/pietjes hebben er weer helemaal zin in. We hebben een bakkerij waar pepernoten en chocoladeletters worden gemaakt. In de huishoek is de slaapkamer van Sinterklaas. Hier worden letters getypt, gebeld met de pieten. Verder staat er een grote stoel voor Sint om in te rusten.

In de bouwhoek kunnen de kinderen stoomboten en kastelen van Sinterklaas maken.

We hebben rekenhoek waar de kinderen rekenen met pepernoten.


Verder hebben we verschillende knutselactiviteiten, namelijk buttons met naam maken voor de komst van sinterklaas en zwarte piet. We kunnen onze zak vullen met plaatjes. We mogen ook op groot papier de stoomboot maken.

De kinderen hebben de eerste dagen als echte pietjes gespeeld en gewerkt. We hebben ook pietenpakjes zodat de kinderen ook rond lopen als echte pieten.

We gaan kleurplaten maken bij de schoorsteen. Deze kleurplaten kunnen wij dan op de post doen naar Sinterklaas.

Herfst

Herfst, herfst, wat heb je te koop
Duizend kilo bladeren op een hoop
Zakken vol met wind
Ja m’n kind
‘k Weet niet of jij dat aardig vindt

Herfst, herfst, wat heb je te koop

Paddenstoelen, honderd op een hoop

‘k Zet ze voor je neer
Heus meneer
Dat doe ik alle jaren weer

Herfst, herfst, wat heb je te koop

Dikke grijze wolken op een hoop
Alles in de stad
Gooi ik nat
Koop je van mij zo’n regenbad.

In november beginnen de bladeren nog meer van de boom te vallen. De bladeren verkleuren en worden mooi rood, geel, oranje, bruin. De groene kleuren zijn helaas verdwenen.

Ook de kinderen van groep 1 en 2 hebben de eerste week weer heel erg hard gewerkt. We hebben paddenstoelen gemaakt. Met 2d hebben wij bladeren op een A3 gelegd, daarna met wasco overgetrokken om vervolgens uit te wrijven voor een mooi effect als het blad weer weggehaald wordt.

Ze hebben de hele week met z’n allen samengewerkt om er een mooie herfsthoek van te maken. Er is een paddenstoel gemaakt van een strandparasol. Verder hebben wij dennenappels en bladeren verzameld. Zo hadden de kinderen hun eigen creatieve herfsttafel.

In de tweede week komen daar egels en slakken van klei bij op de herfsttafel. Verder gaan we bladeren van klein naar groot plakken.

6 november hadden wij schoolontbijt. Dat was gezellig met de hele klas. De kinderen hebben lekker gegeten. Een keer met de groep eten in plaats van met ouders thuis was ook wel leuk!

De kinderen van groep 1 en 2 hebben ook lampionnen gemaakt voor Sint Maarten.

Maandag 12 november zaten ze vol trots te vertellen dat ze heel veel snoep hadden gekregen. Juf Denise had een belangrijke regel en dat is natuurlijk 1 snoepje aan de juf geven, want juf is ook een ‘snoepkont’. Veel kinderen hebben ’s middags snoepjes meegenomen. Dat was heel erg lief! De juf heeft er van genoten.

De kinderen vinden het ook heerlijk om in de bouwhoek te zijn. Ze hebben een kasteel voor de juf gemaakt. Nu kan ik in een groot huis slapen. Verder zijn er kinderen die een racebaan hebben gemaakt. Zo blijven de kinderen heerlijk bezig met allerlei leuke uitvindingen.

Op naar thema 'Sinterklaas'

 

 

 

 

Dierendans

Bewegen op muziek, een dierendans

De kinderen van groep 2 hebben maandagmiddag 5 november een uur lang dansles gekregen van iemand van Cultuur. Vandaag ging het over het boek 'Mama kwijt'. 

Het ging over baby uil die uit het nest viel en vervolgens op zoek moest naar mama uil. Hij kwam de beer, de haas en de kikker tegen. Elk dier had zijn eigen bewegingen en die gingen de kinderen op muziek nadoen. De beer was groot en traag. De haas was snel en grote sprongen. En de kikker moesten ze op de hurken 3x veren en dan omhoog springen als echte kikkers.

De kinderen hebben genoten en vonden het erg leuk!! Het was een ontspannend, leerzaam dansuurtje!


Afvalproject

Begin oktober begon ons nieuwe thema ‘Afval’. Dit was een school breed project.

De opening was 3 oktober op het bloemenplein in Ens. Hier lieten de groepen 8 van de drie scholen een ritme/liedje zien met behulp van vuilnisbakken. De kinderen van groep 2 maakten een bloementuin in de klas. Zo hebben we het project geopend in de klas.

Daarna hebben we in onze klas gespeeld en gewerkt met afval. We hadden een watertafel met allerlei afval, zoals plastic bakjes en flessen, om mee te spelen. In 2d moesten we een vuilniswagen knippen en plakken. We hadden in 3d een eigen vuilnisbak gemaakt.Verder mochten we schoonmaken en soppen in de huishoek. Met een groepje mochten wij elke dag door de school heen lopen op zoek naar afval. De kinderen waren verbaasd hoeveel rommel meester Freerk had met groep 7/8. De kinderen hadden niet gezien dat deze oudere leerlingen expres rommel gemaakt hadden om de kinderen van groep 1 en 2 te helpen met het leren sorteren van afval.

In de tweede week gingen we een afvalmonster maken van afval en een instrument maken van afval bij de lesgroep. Verder gingen we vuilnisbakken maken bij de 2d les. Bij de 3d les moesten we samenwerken en gingen we een glasbak verven van een doos. Verder moesten we weer schoonmaken in de huishoek, want we kwamen erachter dat je van afval ook rommel krijgt. In de bouwhoek werden vuilniswagens gemaakt van blokken.

Tijdens het fruit eten, pakken we elke dag onze verschillende prullenbakken. Nu zijn we heel serieus bezig met sorteren. “Juf, waar moet deze in?” “Nou, kijk maar eens goed.” Kinderen beginnen elkaar al te helpen met sorteren.

Tijdens dit thema werken wij ook weer met Onderbouwd. Dit thema was het tellen en chronologische volgorde aan de beurt. We weten nu dat we eerst een brief schrijven, daarna op de brievenbus doen, vervolgens komt de postbode de brieven ophalen en de juiste brief bezorgen. Dan kan de brief gelezen worden. We hebben tegenovergestelde woorden geleerd; dik en dun, groot en klein, open en dicht. 

We hebben een begin gemaakt met rijmen, maar dit blijkt wel heel lastig te zijn. Dit maakt niks uit en we gaan lekker door met oefenen.

We hebben ook met vormen en kleuren geoefend. Elk kind krijgt een vorm met kleur in de hand. Als de juf een bepaalde vorm of kleur noemt, dan moeten de kinderen reageren en naar de juiste mat rennen in het gymlokaal

Met groep 2 hebben we op maandagmiddag sommen gemaakt door met de dobbelstenen te gooien. We gooien een 6 en een 4. 6+4=10.

We hebben de verliefde harten geoefend. Met de verliefde harten gaat het erom dat we getallen bij elkaar houden om samen 10 te maken. 
5 en 5
4 en 6
3 en 7
2 en 8
1 en 9, dit is goed om te weten om later in de bovenbouw de sommen makkelijker te kunnen maken.

Woensdag 10 oktober hadden onze juffen en meesters een studiedag. De kinderen waren de hele dag vrij. We hoorden al veel kinderen van groep 1 en 2: “Jaaaa, dan kunnen wij de hele dag met elkaar spelen.”

Donderdag 11 oktober zijn we met de hele school wezen afval ruimen in Ens. Dit was erg leerzaam en onze leerlingen worden steeds beter in het sorteren van afval.

Maandag 15 oktober zijn we met de kinderen van groep 2 lekker op pad gegaan. Het was erg mooi weer. We zijn een stukje bos in geweest, ook nu op zoek naar afval. Wat hebben de kinderen genoten van dit uitje. Het was een educatief uitje, maar door het fijne weer hebben we ons prima vermaakt.

Wereldorientatie, Wijzneus: We hebben het onder andere gehad over blaadjes verkleuren, de slak, de egel, de fiets. We hebben geleerd dat een fiets voorlicht en achterlicht moeten hebben. Zo kunnen de auto’s ons zien wanneer we aan het fietsen zijn. Sommige kinderen zeiden: “juf, die heb ik niet, ik zal het gelijk aan papa vragen.”

Vrijdag 19 oktober was de laatste vrijdag voor de herfstvakantie. Deze ochtend mochten de kinderen hun eigen speelgoed meenemen. Dit is altijd erg leuk, want elk kind kan met trots laten zien waar hij/zij zo graag mee speelt.

Na de herfstvakantie gaan we verder met het thema ‘Herfst’.

De eerste maand

De vakantie is weer voorbij. De scholen zijn weer begonnen. Op 3 september, onze eerste dag, kwamen de kinderen 1 voor 1 binnen. Een nieuwe juf en een juf die we al kennen van vorig jaar. Sommige kinderen kennen elkaar al, andere kinderen komen van de peuterspeelzaal. De meeste kinderen vinden het spannend, maar wat hebben ze er veel zin in!

De eerste week is het vooral wennen. We gaan veel in de hoeken spelen. We hebben een bouwhoek, een huishoek, een leeshoek, veel bakken met materialen waarmee je bijvoorbeeld een autobaan kunt maken of met ringen een gevangenis kunt maken. We kunnen ook kiezen voor het kleuren van een kleurplaat. Daarnaast hebben we puzzels en spelletjes.

We hebben een beginwerkje gemaakt. We mochten ‘dit ben ik’ tekenen en kleuren. Dit zal leuk zijn voor in ons plakboek, zodat we dat aan de ouders kunnen laten zien.

In de eerste week hadden wij ook een verjaardag. Onze juf had in de vakantie van steekschuim een verjaardagstaart gemaakt. Wanneer er een kind jarig is, mag deze taart op tafel staan. Het kind steekt zijn leeftijd in de taart en dan gaan we zingen.

Onze tweede week was dus het thema: verjaardag.

We hebben hoeden gemaakt die we op mogen wanneer we jarig zijn. We hebben een verjaardagskalender gemaakt, zodat de juf en kinderen kunnen zien wie er als eerste jarig is.

We werken met de methode Onderbouwd. Onze eerste thema van deze methode is ‘BOEKEN’. We hebben altijd dan een 2d en 3d activiteit voor knutselen.

In de eerste week was dit met 2d een boekenkast waarin we boeken moesten stempelen met blokjes en verschillende kleuren. Met 3d hebben wij een boekentas gemaakt. We mochten krantenknipsels scheuren en plakken. Zo was de tas versierd. Daarna mochten we het woordje: ‘tas’ stempelen.

Verder hadden we een huishoek en een leeshoek. Er gaat ook elke keer een groepje naar de juf. Daar gaan we dan leren tellen, getallen in een reeks leggen, de goeie volgorde bepalen van een brief op de brievenbus doen, sommen maken, memory doen of vele andere dingen die wij in groep 1 en 2 gaan/kunnen leren.

In de tweede week hadden wij weer dezelfde hoeken, maar dan met andere groepjes en kinderen zodat we met iedereen leren samenspelen en werken.

Voor 2d knutselen hadden wij in groep 1 een strook en boeken plaatjes. Ze moesten de boeken van dun naar dik op volgorde leggen en plakken op hun strook. Groep 2 ging de goede volgorde plakken van een brief schrijven, op de post doen, de postbode komt brievenbus legen, daarna bezorgen in de brievenbus en als laatste kan dan de ander de brief lezen.

Bij 3d  moesten de leerlingen: ze hadden 1 boek en dat moesten ze versieren met plaatjes knippen uit een folder met speelgoed. En ze moesten met liniaal en zwarte stift lijntjes trekken alsof het bladzijden waren.

Wat hebben we toch al weer hard gewerkt de eerste weken. We waren het schooljaar begonnen met 21 kleuters, maar we hebben ook al 4 kleuters mogen verwelkomen. Dat wordt super gezellig!

Volgende week (maandag 1 oktober) begint een nieuw thema, namelijk ‘ AFVAL’. Dit wordt een project waar de hele school aan mee doet.