Mijn tijd op Het Lichtschip

Acht jaar basisschool is een hele periode. In die acht jaar is er veel gebeurd.
Lees hier de herinneringen van de kinderen van groep 8 2014/2015.

Kamp 2015

Op 29, 30 juni en 1 juli is groep 8 drie dagen op kamp geweest naar Schiermonnikoog.

Kampverslag - Rutger Griep

Eindelijk, het is zo ver!! Kamp 2015, groep 8. Daar stonden we dan met zijn allen, de slaap nog in de ogen. ‘We gaan’ weer klonk op het schoolplein. Meester Freerk gaf het startsein, op naar Lauwersoog.

Op Lauwersoog aangekomen waren we de eersten, maar algauw werd het drukker en konden we de tassen in de kar stoppen. Snel naar de boot en een plekje zoeken op het dek. Het leek allemaal vrij snel te gaan, maar het wachten op vertrek duurde toch nog best wel lang. ‘Tuut, tuut, tuuuuuut’ de boot ging vertrekken. Iedereen haastte zich naar het voordek om de ouders die ons gebracht hadden nog een laatste keer te kunnen zien. Op naar kamp, hier hebben we het hele jaar opgewacht!

Eenmaal op Schiermonnikoog konden we de tassen (gelukkig) op een kar leggen en lopend op weg gaan naar de kampeerboerderij. Het leek heel ver, maar het was dichterbij dan we dachten. Daar was het dan, ons ‘plekkie’ voor de komende 2 nachten!

Eenmaal de kamers ingedeeld te hebben en even te hebben ‘gechild’ zijn we op weg gegaan naar het dorpje om de huurfietsen op te halen. Iedereen een fiets? Check! Op naar het strand! En wat hebben we daar genoten. Zwemmen, vliegeren en lekker zonnen. Een geweldige eerste dag. Hierna op weg naar het Bezoekerscentrum van Schiermonnikoog voor een educatieve expositie over vogels! Veel geleerd, maar al snel door naar het souvenirwinkeltje.

Een ijsje halen hoort er natuurlijk wel bij, dit hebben we daarom ook zeker gedaan! Hierna was iedereen lekker vrij om te gaan en staan waar hij of zij wilde. ’s Avonds lekker eten (macaroni) en daarna weer lekker volleyballen en voetballen.

Maar toen moest het toch echt gebeuren, de DROPPING!!! In twee of drietallen geblinddoekt achterop de fiets bij meester Freerk, Rutger, juf Janneke of Indra. Wat een spektakel!! Allemaal liggen op de weg voor een gevaarlijk ‘iets’. En wat duurde het toch lang! Eenmaal afgestapt tien rondjes draaien en tot honderd tellen, en dan maar op zoek naar de weg terug.

De volgende ochtend begonnen we met een rustig ontbijt, maar al snel ging bij iedereen de raampjes open en kwam de energie weer volop naar buiten! Snel de corvee aan de kant, en dan op naar het strand. Eenmaal daar aangekomen sprongen de eerste snel in het frisse water. De vlieger kwam ook al snel weer tevoorschijn en het ging deze dag stukken beter dan de vorige dag.

Na het strand snel naar de boerderij omkleden en dan snel door naar onze wadexcursie! De heenreis ging nog niet zonder kleerscheuren, want Sigrid dacht even ‘Mario Kart’ na te doen… dit ging echter niet volgens plan. Tijdens de wad excursies hebben we veel  krabbetjes gezien en kokkels gegeten, de meeste hadden echter meer behoefte aan rond rollen in de modder.

Vies, dat is het goede woord voor de wad excursie, want dat waren we allemaal. Meester Freerk stond bij de boerderij al klaar met een grote tuinslang om ons af te spoelen. ’s Avonds was iedereen lekker vrij om te gaan en staan waar hij/zij wilde. Om half elf stond er een warm kampvuur klaar en hebben we daar het ‘Weerwolven van Wakkerdam’ spel gedaan.

De tweede ochtend hebben we met zijn allen uitgeslapen tot 9.00 uur, heerlijk! Snel ontbijten en de hele boerderij opruimen. Meer werk dan we dachten, wat een snoeppapiertjes, chips zakken en vooral zand. Sommigen hadden echt privé strand in de kamer.

Direct na het opruimen zijn we op de fiets vertrokken naar de Kobbeduinen om het Kobbebaken te zien. Erg warm op de grote vlakte. Daarom maar snel door naar een bunker uit de tweede wereldoorlog. Erg interessant en vooral eng, hè dames? Even genieten van het mooie uitzicht zijn we door gegaan naar Vredenhof. Een begraafplaats waar alle oorlogsslachtoffers en overleden drenkelingen die vroeger gevonden zijn, begraven werden. Het bijzondere aan deze begraafplaats was dat de vijanden naast elkaar begraven werden. Erg indrukwekkend om te zien!

De meeste kinderen, hadden wel behoefte aan een verkoeling in het water. Daarom gingen we snel door naar de Berkenplas. Hier hebben we even genoten van de verkoeling in de schaduw en even uitgerust van de ‘grote’ fietstocht. Snel door naar het dorpje om nog even snel wat drinken te halen en daarna de fietsen in te leveren.

De avond kwam alweer snel dichterbij, en daarom hebben we met zijn allen een patatje gegeten bij de plaatselijke frietzaak. Ook dit viel in de smaak bij de leerlingen. Een gezamenlijke groepsfoto mag natuurlijk niet ontbreken en met het mooie weer (25 graden) is een ijsje natuurlijk nog lekkerder!

Al snel was het tijd om terug te lopen richting de boot, dit deden we over de dijk. Een reisje van drie kwartier leek veel langer door de vermoeidheid bij de meeste leerlingen. Hierna even wachten op de boot, en snel terug naar huis! Kamp 2015 was helemaal super!

Juf Janneke, Indra, meester Freerk en Rutger

Afscheidsavond groep 8

Op donderdag 25 juni had groep 8 de afscheidsavond.
Eerst was de musical "Hotel te koop" en daarna een gezellig samenzijn.

Foto's gemaakt door Indra

Foto's gemaakt door Henk Oosting

De liedjes staan op YouTube.

Hotel te koop

Geweldig knallend feest

Medley

Weidevogelexcursie

Op 22 mei is groep 8 naar Rutten geweest. Op het bedrijf van de familie Matthijssen werd gespeurd naar weidevogels. In het nest lagen twee kievitseieren en ook het verlaten nest van de grutto was boeiend.
Hoogtepunt was het slootje springen met de polsstok. De meeste kinderen hielden het droog.

Voorleeskampioen

Op 24 maart mocht onze Yvonne voorlezen tijdens de kwartfinale van de Voorleeskampioen in Emmeloord. Ze deed het geweldig, maar de jury dacht daar anders over.
Bekijk hier of de jury ongelijk had.

Techniek op het Emelwerda

In de maand februari biedt het Emelwerda College verschillende technieklessen aan.
Op de 6de mocht de ene groep een schildertechniek doen en de andere groep was bezig met elektrotechniek.

Open Dagen Voortgezet Onderwijs

Als laatste brachten we een bezoek aan het Emelwerda College. Dat was ook erg leuk.

Maandag de 26ste hebben we leuke lesjes bijgewoond op de Bonifatius Mavo.

Op 22 januari hebben we op het Zuyderzee College gekeken. Het was een leuke ochtend.

Op 15 januari hebben we als eerste een kijkje mogen nemen op het Groenhorst College. Het was een leuke middag.

First Lego League 2014

Team Flevovogels heeft een geweldige prestatie neergezet.
Terugkomen met de Core Values Award.
Toppers zijn Mathias, Herco, Ewout, Corné, Tessa, Romea, Ryan en Guido!!

Wij zijn een team.
Met hulp van onze coaches en mentoren doen wij het werk om oplossingen te vinden.
We zijn ons ervan bewust dat onze coaches en mentoren niet alles weten. We leren samen.
We respecteren het principe van een vriendschappelijke competitie.
Wat we ontdekken is belangrijker dan wat we winnen.
We delen onze ervaringen met anderen.
We laten Gracious Professionalism™ (sportiviteit) zien in alles wat we doen.
We hebben plezier!

Bezoek HVC

Groep 8 heeft dinsdag 9 december een bezoek gebracht aan HVC afvalverwerking in Alkmaar.
Om 8.20 uur vertrokken we van school om via Urk naar Alkmaar te gaan. Heerlijk snoepjes onderweg, gekeuvel en gezang. Heel gezellig.

Bij HVC werden we vriendelijk en professioneel opgevangen en begonnen we met een presentatie. Tot slot was er een uitgebreide rondleiding langs huisvuil, stortkokers, verbrandingsovens (waar wel 30.000 kg per uur wordt verbrand) en mega stofzuigers.

Een leerzame dag over recyclen, hergebruik, verbranden en preventie van afval. Want in Nederland produceren we wel 625 kg afval per persoon, gem. per jaar.

Bedankt jongens en meiden van groep 8, Freerk en ouders voor de gezellige dag.

Abertine Evers

Waterraket

Tijdens STaal, onze taalmethode, kwam een filmpje voorbij over waterraketten.
Dat kunnen onze kinderen natuurlijk beter en zo was er op 28 oktober een lanceerplatform op het plein. Zes raketten kozen verschillende keren het luchtruim.

Water Bucket Challenge

Wat een water!!!!
Naar aanleiding van de les van Nieuwsbegrip over de ICE BUCKET CHALLENGE, wilde groep 8 ook iets gaan doen. Niet met emmertjes maar GROOT. Zo waren Gerard de Lange en Christian Timmer bereid om met de kraan en trekker langs te komen. Bijna 2000 liter water stroomde uit de beide bakken over de kinderen.
Het publiek mocht geld geven en de opbrengst was maar liefst € 370,00.

Geweldig!!

Het begin

Groep 8 bestaat dit schooljaar uit 21 kinderen en een meester.

Samen gaan we er een geweldig schooljaar van maken.