Continu Verbeteren
Wij werken op Het Lichtschip met het zogenoemde ‘Continu Verbeterproces’. In dit proces zitten een aantal stappen geborgd en het laat zien welke stappen wij in de school zetten om tot groepsafspraken, groepsdoelen, individuele doelen en organisatiedoelen te komen. In schooljaar 2019-2020 starten we met het invoeren van de stappen. Dit zal een 2 jarige scholingstraject worden waarin steeds meer stappen terug te zien zijn in ons onderwijs.
We doorlopen daarbij steeds de volgende stappen:
1. Groepsafspraken opstellen met de leerlingen
2. Missie van de groep formuleren
3. Doelen voor groep en leerling vaststellen
4. Deze op een databord weergeven
5. Leerlingportfolio samenstellen
6. Door leerling geleid oudergesprek
7. Door leerling geleide groepsvergadering
8. Gebruik van PDSA-cirkel (Plan-Do-Study-Act) en kwaliteitsinstrumenten
In dit model staat de leerling centraal. Het werken met data/gegevens stimuleert ons als team, maar daarmee ook de leerling, om onderzoekend te leren en te werken. ‘Data-gestuurd werken’ noemen wij dat. In het begin van elk schooljaar besteden wij veel specifieke en gerichte tijd aan de groepsvorming in elke klas. Dit is onderdeel van ons pedagogisch beleid, maar ook van onze visie op burgerschap.
Zoals te zien is in het schema starten we het schooljaar met het ontwerpen van de groepsafspraken. Hierbij vragen we alle leerlingen bijvoorbeeld om op een papiertje te schrijven welke afspraken zij belangrijk vinden. Daarna maken de leerlingen zonder te praten categorieën van de door hun geschreven briefjes en zien ze van elkaar dat ze veelal vergelijkbare voorstellen hebben geschreven. Hierdoor wordt het begrip voor elkaar groter en focussen de leerlingen zich op de overeenkomsten in plaats van op de verschillen. Dat vinden wij belangrijk, omdat een ieder verschil mag en kan maken, maar dat we hiermee ook leren begrijpen dat we in basis vaak vergelijkbare behoeften hebben. Vanuit de categorieën maken de leerlingen als groep concrete afspraken. Deze afspraken ‘ondertekent’ iedereen. Bij groep 2 kan dat een ‘hand’tekening’ in verf zijn, in groep 7 zetten ze echt hun handtekening. Hiermee zijn het concrete, onderlinge afspraken geworden en niet opgelegde regels.