Op onze school maken we in de groepen 1 en 2 gebruik van de kleutermethode ‘Onderbouwd’, een methode die bestaat uit tastbare, kleutereigen materialen waarmee kinderen spelend en handelend kunnen leren.
Door middel van het spel kan het kind de beoogde leerdoelen behalen, op een ontspannen manier wordt kennis vergaard die de kleuters in de volgende groepen nodig hebben om de leerstof te kunnen begrijpen.
Het speels, bewust en doelgericht stimuleren van de ontwikkeling van de kinderen vormt de basis van ‘Onderbouwd’.
We maken gebruik van het drieslag leersysteem:
-Aanbieden van het doel in de grote of kleine kring
-Verwerken van het doel binnen de werkles
-Controleren of het doel is behaald
In de kring wordt het ontwikkelingsmateriaal aangeboden met de handpop. Op de leerkaart staan spelideeën die elke kringactiviteit tot een plezierig en betrokken geheel maken. In de werkles spelen de kinderen met de aanwezige materialen van de themapakketten. Tijdens Sinterklaas ga je ‘rekenen met pepernoten’, op andere momenten met bijv. eieren. Tijdens het controlemoment wordt gekeken of de leerling het spel goed begrepen heeft. De vorderingen van de leerlingen worden bijgehouden In Onderbouwd Online. Kinderen die het doel niet bereikt hebben, krijgen later een herhaling van dit doel.