Groep 1/2
Op onze school maken we in de groepen 1 en 2 gebruik van de aanpak Prentenboek Centraal. Vanuit rijke meerdimensionale thema’s en complexe prentenboeken werken we aan het bevorderen, vergroten en verrijken van de taal- en kennisontwikkeling, mondelinge taal en beginnende geletterdheid. De thema’s lopen lang van vakantie tot vakantie, zetten aan tot denken en er valt wat aan te ‘kluiven’, qua dilemma’s, gevoelens en gedachten. Binnen het thema wordt er twee keer per dag voorgelezen en lezen we minimaal negen complexe prentenboeken voor. Kinderen kunnen deze complexe boeken aan, omdat de prentenboeken herhaald voorgelezen worden, de begrippen in verschillende prentenboeken terugkomen en er nagedacht, gesproken, geschreven en gespeeld wordt bij het thema.
Het rekenonderwijs bieden we aan vanuit de methode Rekenplein. Deze methode sluit naadloos aan op de rekenmethode die vanaf groep 3 gegeven wordt. De methode bestaat uit kringactiviteiten maar legt ook verbinding met de hoeken en het spel van de kinderen. Denk hierbij aan een brug bouwen in de bouwhoek, voetstappen van dieren meten in de ontdekhoek en 16 vierkantjes vouwen bij een knutselactiviteit. We proberen deze doelen en activiteiten passend te maken bij de boeken waaruit we lezen vanuit Prentenboek Centraal.
Door middel van observaties in lessen en/of spel, wordt er gekeken of de leerling het begrepen heeft. Dit wordt door de leerkracht genoteerd in het leerlingvolgsysteem van Parnassys.