Het Lichtschip heeft gewerkt aan een herijkte visie en missie. De eerste contouren van onze visie en missie zijn voor ons helder, nu gaan we verder met het implementeren in de praktijk.
Missie van Het Lichtschip: Laat je zien! Hé kom op, laat je zien! Omdat je het waard bent om gezien te worden en om te zien!
Het Lichtschip is een open christelijke basisschool waarin leerlingen zichzelf zijn en zichzelf (steeds beter) leren kennen. Zij kunnen in een veilige omgeving zichzelf ontwikkelen. Dit doen ze niet alleen. Ze hebben deskundige medewerkers, hun ouders en elkaar om zich heen die zichzelf ook (steeds beter) leren kennen. Bij het jezelf leren kennen hoort wat ons betreft ook dat je jezelf mag laten zien! Het is ónze missie dit aan jou te laten zien!
Visie van Het Lichtschip
In onze visie vindt u de beschrijving van de wijze waarop wij de komende jaren vorm en inhoud willen geven aan bovengenoemde missie binnen ons onderwijs: Op Het Lichtschip willen we de kinderen goed voorbereiden op hun toekomst in onze maatschappij.
Oorspronkelijk
Op school creëren wij door middel van PBS een open en veilige omgeving, kinderen kunnen daarvoor zichzelf zijn. Kinderen leren doordat ze nieuwsgierig zijn, gelukkig zijn en de kans krijgen om fouten te mogen maken. Ze verschillen van elkaar in hun talenten, onderwijsbehoeften en leerstrategieën.
Aanvullend
Leren gaat voor de een in iets grotere stappen dan voor de ander, daarom differentiëren we op Het Lichtschip in aanbod, activiteiten en begeleiding.
De rol van de leerkracht in het begeleiden van het leerproces van het kind is groot. Door hoge verwachtingen te hebben, specifieke feedback te geven en verdiepende vragen te stellen die het kind zelf aan het denken zet, dragen we bij aan het ontwikkelproces van het kind.
De leerkracht geeft openheid, maar biedt ook grenzen waarbinnen leerlingen in vrijheid kennis en ervaring kunnen opdoen.
Waarderend
We zijn ervan overtuigd dat intrinsieke motivatie een belangrijke rol speelt om beter tot leren en ontwikkelen te komen. Wij leren kinderen eigen keuzes te maken en hierop te reflecteren. Het bevorderen van eigenaarschap heeft daarom een belangrijke plek binnen ons onderwijs. Dit is zichtbaar in ons dagelijkse handelen, voorbeelden hiervan zijn het werken met individuele leerdoelen en het vormgeven van de ontwikkeling middels het leerlingportfolio.