Week van de Pauzehap

Natuur en Techniek

Het eerste thema van Natuur en Techniek ging dit jaar over productieprocessen en heette 'de limonadefabriek'. Hierbij moest marktonderzoek worden gedaan naar appelsap.

Welke ingrediënten zitten in dit sapje? Waar komt het sap vandaan? En de belangrijkste vraag: Hoe smaakt de appelsap?

In de afsluitende les mocht er zelf appelsap worden gemaakt!

De eerste stap in het productieproces is het wassen van de appel.

Daarna moet de appel in kleine partjes worden gesneden.

Vervolgens de stukjes in de sapcentrifuge en het sap opvangen in het bakje.

Tot slot: Drinken maar! Mmm!

Samenwerken

Rekenen, taal en spelling zijn allemaal belangrijke vakken. Maar daarnaast moet je ook goed kunnen samenwerken. Dus dat oefenen we en leren we ook op school. We werken regelmatig samen in wisselende tweetallen of groepjes. Met de tablet kunnen de kinderen van groep 6 de kinderen van groep 5 goed helpen!

Finale Verkeersquiz

Na de tweede plek in de voorronde was het op 20 april tijd om deel te nemen aan de provinciale finale van de verkeersquiz. Samen met twee kinderen van de Horizon vormden Milan en Marit team Noordoostpolder. En wat deden ze het goed! Meerkeuzevragen, drukknopvragen, voorrangsvragen alles lukte bij team Noordoostpolder. Met een monsterscore van 20 punten behaalden ze de eerste plaats! Super gedaan! En er hoorde ook een grote beker bij.

Leerorkest

Na vijf weken oefenen was het zover. Optreden in het leerorkest in het Wapen van Ens!
Samen met de kinderen van de andere twee scholen hebben we er iets heel moois van gemaakt. Luister maar:

Verkeersquiz

'Gefeliciteerd jullie zijn door naar de regionale finale op 21 maart!'
Dat stond in de brief die groep 6  kreeg na een goed resultaat in de voorronde van de verkeersquiz.
Milan en Marit hadden de meeste punten verzameld en mochten de hele klas vertegenwoordigen bij de regionale finale.

Natuurlijk oefenden we in de klas nog even extra goed met de borden.

 

En daarna was het zover. Op naar Emmeloord! De quiz werd gepresenteerd door Klaas van Kruistum, dat was al een soort prijs.
Onze kanjers deden het super goed op het podium.

Én sleepten de tweede prijs binnen.
Super gedaan!

Natuur en Techniek

Er zijn diverse soorten groene stroom.
Op daken van huizen zie je soms zonnepanelen. (zonne-energie)
Er staan in de Noordoostpolder veel windmolens. (windenergie)
En in groep 5/6 is er ook gebruik gemaakt van energie door waterkracht:

 

Romeinse maaltijd

De afgelopen weken hebben we van alles geleerd over de Romeinse tijd. Waar de Romeinen woonden, wat een soldaat allemaal mee moest nemen en wat deze mensen aten. Ze aten zelfs pauwenhersenen en flamingotongetjes. Dat deden ze niet zittend aan een tafel, zoals wij gewend zijn, maar liggend en met hun handen. Wij gingen terug in de tijd met een Romeinse maaltijd. Alle kinderen van de groep mochten iets van het boodschappenbriefje meenemen. Het was heerlijk!

Sinterklaas

Wij vierden het Sinterklaasfeest met surprises en gedichten in de klas.
Wat had iedereen er veel werk van gemaakt! Er was een voetbal, een voetbalveld en een voetbaltafelspel, een houten boomhut, een stokpaard, een stoomboot, een prachtig voorleesboek, zelfs twee wc's en eigenlijk te veel om op te noemen.
Het was een super leuke morgen.
Klik op het fotoboek om de foto's te zien:

Op zoek naar paddenstoelen

In de herfst groeien er veel paddenstoelen. Groep 5/6 ging op zoek naar deze schimmels. We vertrokken daarom naar het Waterloopbos en daar wachtten de gidsen ons al op. Al snel bleek dat er tientallen verschillende soorten paddenstoelen in het bos te vinden waren. Gelukkig hadden we spiegeltjes en loepjes meegenomen om ze extra goed te kunnen bekijken! Het was een leuke en leerzame middag!

 

En ook dit zijn paddenstoelen:

Natuur en Techniek

Tijdens de natuur en technieklessen leren we veel over de wereld om ons heen. Dit doen we door te luisteren naar verhalen, te kijken naar filmpjes en door zelf op onderzoek uit te gaan.

Waren hebben dieren een vacht of veren?

Kan wol of een veer tegen water of olie?

Wat gebeurt er als deze vloeistoffen hierop komen?

En hoe ziet een haar er van dichtbij eigenlijk uit?

We zijn weer een stuk wijzer geworden!